Ahad, 6 Disember 2009

Persediaan Sebelum Turun Memancing

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته / Salam Sejahtera

Kali ini saya ingin membincangkan serba sedikit persediaan ketika ingin pergi memancing. Kebiasaanya semangat berkobar kobar si pemancing untuk turun memancing membuatkan pemancing terlupa beberapa perkara yang perlu dititik beratkan. Tidak kira apa jua kategori pancingan setiap trip itu harus di susun dengan baik agar perkara perkara remeh tidak menganggu masa memancing. Sedikit perkara yang perlu dititik beratkan :

1)Lokasi
2)Masa
3)Ahli
5)Peralatan
6)Umpan
7)kos Lokasi.
Penentuan lokasi pemburuan sangat penting kerana dari situlah kita akan dapat menentukan spesis yang akan di buru. Sekiranya lokasi yang hendak dituju itu tidak pernah dikunjungi maka adalah lebih mengambil orang tempatan sebagai pemandu arah disesuatu lokasi pancingan tersebut. Ini bagi mengelakkan sebarang masalah yang lebih rumit terjadi.

Masa.
Ini juga memainkann peranan penting ketika mengatur sesebuah trip. Masa cukup beharga apabila kita sedang mencari rezeki dengan cara ini apatahlagi ketika saat rezeki mencurah curah. Jika ianya melibatkan pasang surut air laut masa air pasang dan air surut harus direkodkan bagi memudahkan masa terbaik untuk memancing.

Ahli.
Setiap ahli yang ingin turut serta hendaklah memberi komitmen yang tinggi dalam menjayakan sesebuah trip. Sikap tolong menolong dan ringan tulang dalam menjayakan perjalanan memancing sangat di perlukan apatahlagi semua ahli tersebut akan berkongsi teknik, hasil dan pengalaman dan satu masa.

Peralatan :
Umpan
Makanan/minuman
Rell/rod/outboard
kelengkapan aksesori memancing.




Umpan
Umpama pistol tanpa peluru itulah ibarat anda memancing jika tiada berumpan. Ianya menjadi penentu utama kejayaan hasilnya.

Makanan
Bagi mengelakkan masa memancing anda terganggu adalah lebih baik membuat persiapan dari segi makanan dan minuman. Ini sangat penting bagi mengekalkan tenaga anda ketika memancing.
Jentera.
Setiap jentera nadi penggerak untuk memancing haruslah diselenggarakan dengan baik bagi menggelakkan sebarang musibah terjadi ketika saat saat yang tidak di duga.

Bantuan.
Sekiranya sesuatu perkara terjadi diluar dugaan adalah lebih baik meminta bantuan dari rakan ataupun orang tempatan dimana kita memancing.


Selesai.
Apabila selesai masa memancing peralatan haruslah dikemaskan sebaiknya. Double chek peralatan adalah jalan terbaik bagi mengatasi barang2 yang dibawa hilang atau tertinggal.

Hasilnya.
Dah tentu kita mengharapkan hasil yang terbaik. Tetapi kadang kadang hasil yang kurang memberangsangkan melunturkan sedikit semangat kita untuk mengunjungi sesebuah lubuk itu. Tapi walau apa pun rezeki itu datang dari ALLAH S.W.T..
-GAMBAR SEKADAR HIASAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan