Isnin, 28 Disember 2009

Antique Boat Engine

Dalam arena memancing, nadi pengerak utama pemancing sememangnya menjadi tunjang utama pengangkutan pemancing ke sesuatu lokasi. Kali ini saya membawakan anda mendalami sebuah outboard antik keluaran tahun 1950an. Jika dihitung enjin ini berumur lebih kurang setengah abad. Jika dilihat dari segi teknikal ianya tidak banyak berubah dengan model model terbaru keluar pelbagai syarikat marine. Bagi pengemar outboard atau pengemar barang antik memiliki outboard ini dirasakan sesuatu yang berbaloi kerana usia serta klasiknya dapat mengimbau kembali nadi pengerak diatas air suatu masa dahulu.

Outboard model seagull 04 buatan british ini dilihat menggunakan tangki pasang siap dibahagian atas untuk menyalurkan bahan bakar terus ke piston seterusnya menggerakkan kipas.
Outtboard ini hanya menggunakan satu sistem drive straight iaitu gear tanpa reverse. Untuk membuat kan sampan reverse handle outboard hendaklah dipusing 360darjah bagi membolehkan ianya menongkah arus.

Propeller yang mempunyai 2 bilah ini menyerupai kipas kapal terbang. Teknologi dahulu sedikit ketinggalan berbanding keluaran sekarang yg mempunyai 3 bilah kipas yg lebih bertenaga membelah air dan menggerakkan sampan.

2 ulasan: