Ahad, 31 Mei 2009

Trip memancing di lanchang 30 dan 31 Mei 2009 (Rumah Misteri)

Semasa trip memancing di lanchang kami sempat singgah ke rumah lama peninggalan arwah datuk nenek saudara Asseri di kampung Lanchang pahang. Peninggalan rumah ini hampir mencecah 100 tahun lamanya. kebanyakan stuktur asal semakin mereput kerana di makan anai anai. Negeri pahang memang terkenal dengan pahlawan pahlawan melayu seperti Datuk Bahaman dan lain lain. Dan disinilah bermulanya zaman dahulu kala.

Rangka asalnya masih kukuh kerana dibuat dengan kayu cengal zaman dulu. Ada perkara misteri di kawasan ini yang masih dirahsiakan anak cucunya.




Lihatlah engsel pintu yang dipahat tanpa digunakan walau sebatang paku sekalipun. Seninya sememangnya sukar kita temui pada zaman sekarang.













Stuktur rumah bahagian tepi. nampak sahaja dah rosak tetapi masih kukuh.






















Lihat bahagian pintu dan papan dinding hanya menggunakan selak antara kayu. Pembuatan rumah ini tidak menggunakan paku.


Pandangan hadapan rumah peninggalan arwah datuk nenek Asseri.







inilah hasil dari perjalanan jauh bukan semata mata untuk memancing tapi diselitkan dengan unsur pengertian perjuangan dan sejarah orang dahulu. Penat lelah membina kediaman untuk keselesaan para keluarga.
Saksikan video dibawah yang sempat dirakamkan untuk tontonan anda.....PERHATIKAN betul betul....anda sedang di perhatikan...Click play button..and wait....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan